روش مصرف گرده گل برای سلامت پوست

پوست انسان به عنوان یکی از قسمت های حساس و مهم بدن شناخته می شود که رسیدگی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می خواهید پوستی شفاف، باطراوت و جوان داشته باشید، باید به صورت مداوم به آن رسیدگی کنید. در غیر این صورت، نمی توانید امیدوار باشید که پوست تان همواره سالم و جذاب باشد. روش های مختلفی برای رسیدگی به پوست وجود دارد که مصرف گرده گل یکی از این روش ها محسوب می شود.
گرده گل به دلیل خواص درونی که دارد می تواند به عنوان ماده ای موثر برای اثرگذاری روی پوست مورد  استفاده قرار گیرد. ترکیبات درونی به ویژه مواد معدنیو ویتامین های موجود در گرده گل باعث شده تا حتی بسیاری از محققان از گرده گل به عنوان ماده ای اولیه برای ساخت داروهای صنعتی برای تامین مواد مورد نیاز بدن استفاده کنند.
سوالی که پیش می آید این است که چطور می توانیم از گرده گل برای مراقبت از پوست استفاده کنیم؟ آیا مصرف گرده گل به صورت خوراکی نیز می تواند اثری برای مراقبت از پوست داشته باشد؟ یا باید آن را به صورت موضعی و در قالب کرم های حاوی گرده گل یا صابون های حاوی این ماده طبیعی مصرف کرد؟

گرده گل، ماده ای اولیه برای محصولات مراقبت پوستی
شاید تا همین چند سال پیش صحبت از اینکه مواد طبیعی مثل گرده گل در تولیدات کارخانجات معتبر محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت پوستی جای خود را بازکرده اند، کمی دور از انتظار بود. تنها برخی کارخانه های تولید کننده محصولات گیاهی از مواد طبیعی مثل عسل، آلوئه ورا، موم طبیعی و... در تولیدات خود به صورت رسمی استفاده می کردند. با این حال امروزه با گسترش تحقیقات و اثبات اثرگذاری این مواد برای سلامت پوست، شاهد استفاده بیشتر از این مواد در تولیدات محصولات مراقبت پوستی هستیم.
از گرده گل می توان در تولید انواع محصولات مراقبت پوستی استفاده کرد. فرقی ندارد قرار است کرم تولید شود یا سرم های درمانی و یا حتی صابون! گرده گل به عنوان یک ماده اولیه مناسب بهداشتی مراقبتی عمل می کند و در نتیجه جایگاه مخصوص به خود را دارد.
ویژگی مهم محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی حاوی گرده گل، اثرگذاری بلند مدت آن است. بر خلاف بسیاری از این نوع محصولات که بعد از مصرف چند ماهه، با کنار گذاشتن استفاده، شرایط به روال قبلی خود باز می گردد؛ اثرات گرده گل ماندگارتر است. البته فراموش نکنید که باید به صورت بلندمدت از این محصولات استفاده کنید. اما بعد از بهبود مشکلات پوستی، عدم ادامه دادن محصولات حاوی گرده گل به منزله بازگشت مشکلات پوستی نخواهد بود.
جالب است بدانید که گرده گل علاوه بر استفاده در تولیدات صنعتی و کارخانه ای، در تولیدات خانگی نیز استفاده می شود. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مراقبت پوستی خانگی از گرده گل زنبور عسل به عنوان ماده ای اولیه برای تولید انواع کرم های پوستی استفاده می کنند. البته دقت داشته باشید که استفاده از این ماده باید با دوز مناسب باشد و استفاده بیش از اندازه گرده گل، ممکن است آسیب هایی را به پوست شما وارد کند.

مصرف خوراکی گرده گل؛ راهکاری برای پیشگیری و درمان مشکلات پوستی
بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از مشکلات تغذیه ای است. این یعنی اصلاح سبک خوراکی ها یا داروهایی که مصرف می کنیم، باعث جلوگیری از بروز برخی مشکلات پوستی می شود. حتی ممکن است ورزش و تحرک نیز به سلامت و شادابی پوست شما کمک کند.
گرده گل از آن دست خوراکی هایی است که می تواند به خوبی از پس مراقبت پوست برآید؛ حتما می پرسید چطور این اثرات را بر پوست می گذارد؟ پاسخ سوال ساده است، با تامین نیازهای بدن و پیشگیری از آلرژی می تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات پوستی را بگیرد.
یکی ازدلایل بروز انواع جوش، آکنه، خشکی پوست و... کمبود برخی مواد معدنی در بدن است. اگر بتوانیم این نوع کمبودها را در بدن برطرف کنیم، به خوبی توانسته ایم از پوست خود مراقبت کنیم. گرده گل منبعی عالی برای تامین مواد مورد نیاز بدن است تا هم از بروز چنین مشکلاتی در پوست جلوگیری به عمل آید و هم آن را درمان کند. جالب است بدانید که گرده گل هم باعث تامین مواد طبیعی مورد نیاز بدن می شود و هم جذب مواد معدنی و ویتامین های موجود در دیگر مواد غذایی را سریعتر و کامل تر می کند.ئ این یعنی یک ماده عالی برای اینکه خیلی زود ویتامین های مورد نیاز پوست در کنار انواع مواد معدنی مناسب برای پوست تامین شود.
ویژگی دیگر گرده گل، خاصیت فوق العاده آن برای پیشگیری از حساسیت های فصلی است. این ماده طبیعی به خوبی می تواند جلوی بروز انواع حساسیت فصلی را بگیرد. حساسیت هایی که عامل اصلی برای قرمز شدن پوست، انواع جوش ها، خارش پوستی و... هستند. اگر به موقع و قبل از شروع فصل هایی که حساسیت در آن زیاد می شود، اقدام به مصرف گرده گل کنید، احتمالا جلوی بروز حساسیت را می گیرید.

آیا گرده گل برای پوست همه سازگار است؟
فراموش نکنید که گرده گل ماده ای طبیعی با کمترین عوارض جانبی است. با این حال نمی توان آن را به صورت عمومی تجویز کرد. برخی افراد از خوردن گرده گل یا مصرف مواد طبیعی حاوی گرده گل منع شده اند. علت نیز ممکن است متفاوت باشد.
به طور کلی اگر به فراورده های مختلف زنبور عسل آلرژی دارید، به هیچ وجه از گرده گل استفاده نکنید. این یعنی اگر عسل می خورید و دچار حساسیت می شوید، احتمالا گرده گل نیز شما را دچار آلرژی می کند. همچنین اگر از محصولات مراقبت پوستی حاوی عسل استفاده کرده اید و به جای طراوت پوست، شاهد جوش های مختلف روی پوستتان هستید، این یعنی گرده گل و محصولات حاوی گرده گل برای شما مناسب نیست.
همچنین باید توجه داشته باشید که طبع گرده گل تقریبا گرم است. در نتیجه اگر حرارت بدن شما زیاد است و به طور معمول نمی توانید مواد خوراکی گرم مصرف کنید، مصرف خوراکی گرده گل گزینه خوبی برای شما نیست.

 

گرده گل به عنوان یک ماده طبیعی اثرات چشمگیری برای درمان مشکلات پوستی دارد. از این ماده هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می شود. مهمترین نکات برای مصرف خوراکی گرده گل یا مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی گرده گل را در این مطلب مرور کردیم.